Nej, du är ingen ”naiv svensk” för att du engagerar dig och har åsikter

”Trygga naiva svenskar kan inte förstå slöjans symbolik eller de känslor de väcker hos dem som överlevt religiöst förtryck, och därför ska vi inte heller uttala oss.”

Jag hör det där argumentet regelbundet, i lite olika former, och det är fullständigt felaktigt. Det är som att säga att vita inte kan engagera sig i antirasistiskt arbete eller att män inte kan vara feminister. Det är fullt möjligt att engagera sig i en sak som strikt sett inte är ens egen, eller runt något som går utanför den egna personliga erfarenheten, och att där kunna bidra med viktiga perspektiv. Punkt.

Inifrånperspektivet är viktigt. Det är sant att jag aldrig helt kan förstå vilken inverkan åsynen av en kvinna klädd i burka, niqab eller hijab kan ha på någon som flytt från ett land där sådan klädsel är påbjuden. Givetvis inte. Jag kan med empati försöka leva mig in i situationen, men aldrig fullt ut förstå. Precis som jag aldrig till fullo kan förstå vad det innebär att förlora ett barn i en snabb, yttre olyckshändelse eller andra traumatiska upplevelser jag aldrig haft. Det hör till sakens natur, och därför finns det mycket riktigt tillfällen då jag inte kan tillföra diskussionen något utan bara bör sitta tyst och lyssna. Metoo-hösten var ett sådant tillfälle. Tusentals kvinnor vittnade om upplevelser jag som man aldrig fullt ut kan ta in eller förstå. Jag läste många av dem, men sa och skrev just inget. Det var tid att lyssna. Samma sak gäller de konvertiter och andra som flytt från politiskt och/eller religiöst förtryck. De har rätt till sina egna historier och upplevelser som vi måste vi lyssna till utan att döma eller anse oss veta bättre.

Men det är en milsvids skillnad mellan att respektera människors individuella upplevelser och att dra slutsatsen att dessa utgör det enda relevanta perspektivet, den allena härskande narrativen. Och när vi ska diskutera laddade frågor som till exempel slöjans vara eller icke vara i det svenska samhället är det förödande att endast lyssna till en sorts berättelser. Upplevelser av förtryck kan vara nog så starka och berörande, men de är också personliga. En persons upplevelse är inte allas, och ibland kan den egna starka erfarenheten skymma sikten för bredare perspektiv. I dessa lägen är det faktiskt ofta en fördel att ha en sakmässig och emotionell distans till det som diskuteras.

Det här är inga konstigheter, inom rättsväsendet görs sådana bedömningar hela tiden. En polis eller åklagare som visar sig ha en personlig relation till något brottsoffer eller på annat sätt är investerad i de händelser eller den typ av brott som behandlas kopplas i regel bort från utredningen. När en objektiv bedömning ska göras som tar hänsyn till flera intressen och perspektiv är den starka personliga upplevelsen snarare en belastning än en tillgång.

Så nästa gång du uppmanas ”lyssna till de som flytt” istället för att sitta som ”naiv svensk” och tro att du vet bättre, tycker jag förvisso du ska lyda det rådet. Lyssna till de som flytt och tro absolut inte att du vet bättre än dem, men detta räcker inte. Om du verkligen vill förstå komplexiteten kring religiösa klädnader, de problem ett ”slöjförbud” skulle innebära, och vilka värderingar som hotas av en sådan åtgärd, rekommenderar jag att du tar del av vad forskare har att säga i saken. Religionsvetare, etnologer, antropologer, jurister, statsvetare mfl som kan presentera kompletterande bilder. Kort och gott – lyssna till fler röster!

En skiljelinje i slöjfrågan går mellan offren och deras förtryckare. Jag menar nu inte att båda dessa gruppers ”berättelser” väger lika tungt och att vi ska lyssna till båda. Men det finns fler skiljelinjer och frågor att beakta. Till exempel behöver vi lyssna till dem för vilka slöjan står för något annat än förtryck, för vilka den utgör en viktig del av den egna kulturen och identiteten. Och framförallt behöver vi reflektera runt hur sånt här bör hanteras i en liberal demokrati, och vilken sorts samhälle vi vill ha. Det är nämligen det som är den centrala frågan i allt detta.

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s